کمپ گروه فرهنگی کوهنوردی کوه نوردی شهید تقی و مرتضی ورکش ایستگاه صلواتی سایت اطلاع رسانی سردار رشید اسلام سرتیپ پاسدار شهید عین الله قاسمی حاج عبدالله

صفحه اصلی  گروه کوهنوردی ایستگاه صلواتی شهید ورکش شهیدان مرتضی و تقی ورکش تماس با ما

__________   عناوین اصلی   __________

bullet شرایط عضویت در گروه
bullet مطالب آموزشی جدید
bullet مطالب آموزشی قدیمی
bullet گالری تصاویر برنامه ها (جدید)
bullet گالری تصاویر برنامه ها تا بهار89
bullet آخرین اخبار کوهنوردی (جدید)
bullet آخرین اخبار کوهنوردی تا بهار89
bullet تقویم کوه نوردی (جدید)
bullet تقویم کوه نوردی تا سال1389
bullet فروشگاه اینترنتی لوازم کوهنوردی
bullet دوره های آموزشی
bullet سایت های مرتبط (جدید)
bullet سایت های مرتبط (قدیمی)

بسمه تعالی

گزارش برنامه

گزارش صعود به قله کرکس

27 و 28 خرداد 1389

مکان و زمان تجمع : میدان بهمن ، ساعت 9:45 مورخ 27/3/1389

راس ساعت مقرر در محل قرار حاضر شدیم و وسائل را در ماشین جاسازی کردیم و ساعت 10:10 به سمت بزرگراه قم حرکت کردیم.

خلاصه برنامه :

حرکت از تهران ساعت 10:10

مسافت طی شده :

- 130 کیلومتر از تهران تا قم
- 100 کیلومتر از قم تا کاشان
- 80 کیلومتر از کاشان تا نطنز
- 30 کیلومتر از نطنز تا طرق رود
- 8.5 کیلومتر از طرق رود تا مجتمع توریستی (مرغداری صالحی )
- از مرغداری صالحی تا پناهگاه 2:30 ساعت
- از پناهگاه تا قله 1:45 ساعت

ساعت 13:30 به شهر نطنز رسیدیم و پس از اقامه نماز وصرف ناهار ساعت 14:45به سمت طرق رود حرکت کردیم. ساعت 15:45 به محل مرغداری صالحی رسیدیم و پس از پارک ماشین وآماده شدن همنوردان راس ساعت 16:00 به سمت پناهگاه حرکت کردیم.

گزارش تفصیلی :

حرکت به سمت قم راس ساعت 10:10 انجام شد. با گذشت زمان هوا نیز گرمتر و آفتاب سوزان تر می شد.بعد از اتمام بزرگراه قم – تهران مسیر را از طریق بزرگراه قم اصفهان ادامه دادیم . مسافت قم تا کاشان از طریق بزرگراه 100 کیلومتر می باشد.بدون اینکه وارد کاشان شویم از کنار شهر کاشان به سمت شهرستان نطنز ادامه مسیر دادیم .مسافت بین کاشان تا نطنز 85 کیلومتر می باشد.از آنجائیکه بزرگراه از کنار شهرستان نطنز عبور می کند باید از اولین خروجی بزرگراه به سمت نطنز تغییر مسیر داد . در شهرستان نطنز به سمت جاده مورچه خورت که همان جاده قدیم نطنز به اصفهان می باشد،حرکت کردیم.قبل از وارد شدن به جاده مورچه خورت مسجد حضرت حجت (ع) قرار دارد. درجلوی این مسجد توقف کرده و جهت اقامه نمازظهر و عصر پیاده شدیم.در این هنگام هوا ابری شده بود. و صدای رعد و برق و ریزش باران هوا را بسیار دلپذیر می کرد. پس از اقامه نماز مقداری جلوتر از مسجد پارک سرچشمه قرار دارد. در این پارک برای صرف ناهار و استراحت توقف کردیم .یکی از دوستان دعا کرد تا هنگام صرف ناهار باران نیاید،دعا کردن همانا و شروع رگبار باران همان. پس از صرف ناهار به سمت طرق رود حرکت کردیم. مسافت نطنز تا طرق رود حدود 30 کیلومتر می باشد. جاده از داخل طرق رود می گذرد، سمت چپ جاده ابتدا مرکز خدمات درمانی طرق رود قرار دارد و پس از آن پاسگاه انتظامی می باشد.حدود 500 متر بعد از پاسگاه و سمت راست جاده یک مسیر فرعی قرار دارد .این مسیر ما را به سمت روستای کشه و بعد از آن به محل مرغداری صالحی می رساند. مسافت از ابتدای مسیر فرعی تا مرغداری صالحی 5/8 کیلومتر می باشد. حدود ساعت 15:45 به مرغداری صالحی رسیدیم . نام مرغداری صالحی مربوط به گذشته می باشد که یک مرغداری با همین نام وجود داشته است و الان از آن مرغداری خبری نیست. در این محل یک مجتمع توریستی عظیم درحال احداث می باشد . که در آینده قطعا یکی از مراکز مهم توریستی منطقه خواهد شد.

در روستای کشه مغازه ای برای خرید وجود ندارد و بهتر است از شهرستان نطنز مایحتاج مورد نیاز تهیه گردد.

پس از آماده شدن همنوردان با توکل به خداوند متعال به راه افتادیم . برای حرکت به سمت قله باید وارد محوطه مجتمع توریستی شد و مسیر را از طریق یک جاده خاکی ادامه داد . پس از طی مسافتی حدود 1000 متر سمت راست جاده خاکی ویلاهای اقامتی در دست ساخت می باشد . و روبروی آن یعنی سمت چپ جاده خاکی یک باغ سرسبز از درختان گردو قرار دارد . در این باغ دو چشمه آب وجود دارد . یکی پایین باغ وضلع جنوبی آن و دیگری در قسمت بالا . کنار چشمه بالایی علف های فراوان وجود دارد و سگ های نگهبان گله ها در این علف ها پرسه می زنند , به همین دلیل بهتر است که از این چشمه استفاده نشود ولی چشمه پایین در یک محیط سنگی قرار دارد و آ ب بسیار گوارا وخنکی دارد . البته ما هنگام عبور از این محل متوجه این چشمه ی اب نشدیم و در برگشت بود که از این چشمه استفاده کردیم. بعد از عبور این محل جاده خاکی به سمت راست تغییر مسیر داده و از بین دو کوه امتداد پیدا می کند . انتهای این جاده خاکی تقریبا یک حالت بن بست دارد و برای رسیدن به پناهگاه باید به سمت چپ تغییر مسیر دارد .این مسیر پاکوب می باشد و جاده خاکی در همین جا به پایان می رسد . طبیعت منطقه در این محل بسیار زیبا ودارای مراتع سرسبز و چند اصله درخت کهنسال گردو با سایه ای دلپذیر می باشد . در جاده اصلی که نگاه می کنید کوه ها خشک و بی آب و علف نشان می داد . و این یک اصل است که برای رسیدن به مطلوب باید اراده و تلاش داشت ، و ما با اراده و کمی تلاش به این مطلوب رسیده بودیم.

به مسیر پاکوب وارد شده و به حرکت خودمان ادامه دادیم . بعد از حدود نیم ساعت که حرکت کردیم در سمت چپ مسیر یک چشمه آب وجود دارد . که از این آب جهت رفع تشنگی و آبگیری مجدد استفاده کردیم . مسیر به سمت بالا امتداد پیدا کرده و آز آب فاصله می گیرد. درسمت چپ دیواره های سنگی زیبائی وجود دارد که هر کوهنوردی را به وسوسه سگنوردی می اندازد درطی این مسیر تعدادی آهو و بز کوهی که مشغول چرا بودند نظر ما را به خود جلب کرد.پس از گذشتن از چند پیچ , پناهگاه از دور پیدا شد .ساعت 18:35 به پناهگاه رسیدیم .

ساختمان پناهگاه دارای یک سالن بزرگ و چهار اتاق می باشد که هرکدام حدود 18 متر مساحت دارد . البته یکی از اتاق ها مربوط به مسئول پناهگاه و یکی انبار می باشد.کمی بالاتر از پناهگاه یک جانپناه فلزی وجود دارد که داخل آن یک بخاری نفتی و یک فانوس می باشد . شیشه های یکی از پنجره های آن نیز شکسته می باشد.کمی آنطرف تر از پناهگاه سرویس بهداشتی قرار دارد که وضعیت مطلوبی دارند. کنار پناهگاه یک چشمه آب قرار دارد که با شیلنگ از بالای کوه منتقل شده است.پناهگاه دارای روشنایی با استفاده از سلول های خورشیدی و باطری می باشد. البته روشنایی داخل اتاق ها هنوز تکمیل نشده است. دراتاق مسئول پناهگاه آب جوش جهت استفاده موجود می باشد. آنتن دهی موبایل در پناهگاه بسیار ضعیف می باشد.بعضی از گوشی ها در یک نقطه خاص که باید آن را پیدا کرد، قابلیت تماس دارند. هزینه اقامت در پناهگاه برای هر نفر شبی 1000 تومان می باشد.

قبل از اینکه سایر گروه ها به پناهگاه برسند یک اتاق را گرفته ودر آن مستقر شدیم. پس از استقرار هوا بارانی شد و صدای غرش رعد و برق های سنگین منطقه را پر کرد . پس از دقایقی آسمان صاف شد و هوا بسیار مطبوع و دلپذیر گردید.

پس ازاقامه نماز و صرف شام ساعت 21:20 خاموشی اعلام شد. هوای داخل پناهگاه بدلیل دیواره های سنگی و ضخیم آن نسب به هوای بیرون بسیار مطلوب و خوب بود. ساعت 3:30 صبح همگی بیدار شدیم وبعد از صرف صبحانه و اقامه نماز صبح جهت حرکت به سمت قله آماده شدیم . پیشنهاد می کنم اگر گذرتان به این محل افتاد و آسمان صاف بود ، فرصت دیدن ستارگان بیشمار در آسمان نیمه شب را از دست ندهید.

ساعت 5:00 صبح به سمت قله به راه افتادیم. مسیر قله از پناهگاه به سمت شمال می باشد وبعد از طی مسافتی به یک دو راهی رسیدیم . باکمی دقت یک تابلوی راهنما دیده می شود که سمت راست را به عنوان مسیر تابستانی و مسیر مستقیم را مسیر زمستانی معرفی می کند. ما نیز ازسمت راست مسیر را ادامه دادیم و از مسیر تابستانی به سمت قله حرکت کردیم .حدود ساعت 6:20 به یک گردنه رسیدیم و از گردنه به سمت چپ ادامه مسیر دادیم و حدود 20 دقیقه بعد به قله کرکس رسیدیم . زمان ورود ما به قله ساعت 6:45 بود. قله کرکس به شکل یک توده سنگی بزرگ و برجسته می باشد که پایین آن سطح صافی وجود دارد و می توان درآنجا دو یا سه چادر برپا کرد.

در پای قله دو نفر از کوهنوردان شهرستان بادرود از توابع شهرستان نطنز چادر زده و شب گذشته در آنجا گذرانده بودند این دو عزیز به نام های آقایان شکاری و رفیعییان بسیار مهمان نواز و خون گرم بودند و حسابی از ما با چای ، نیمرو ، نان محلی و سبزی پذیرایی کردند .همچنین منطقه را برای ما توضیح دادند .ما نیز با آرزوی اینکه در تهران بتوانیم جبران زحمات این عزیزان را بکنیم از آن ها خدا حافظی کردیم.

ساعت 7:45 از قله به سمت پناهگاه براه افتادیم . و ساعت 8:45 به پناهگاه رسیدیم. پس از کمی استراحت ساعت 9:25 به سمت پایین حرکت کردیم .وساعت 12:00 به ماشین رسیدیم . بعد از جاسازی کوله ها در ماشین به سمت تهران حرکت کردیم .ساعت 15:00 به قم رسیدیم و برای نماز و زیارت به حرم حضرت معصومه(س) رفتیم و بعد از حدود نیم ساعت به سمت تهران حرکت کردیم . وحدود ساعت 17:00 به تهران رسیدیم.

گزارش برنامه صعود به قله کرکس - 27 و 28 خرداد 1389 - گروه کوه نوردی شهید ورکش

مسیر های صعود به قله کرکس : (درجه سختی مسیرها به ترتیب شماره از سخت به آسان می باشند.)
مسیر شماره 2 برای اردیبهشت ماه مسیری زیبا با ابشار های دیدنی می باشد.

سرپرست: مهدی ورکش

هزینه: 13000 تومان بابت ایاب ذهاب و بیمه

همنوردان: مظفر کشاورز محمدیان ، امیر محسن مظفری نیا ، مهدی ورکش ، بهروز لامی ، فاطمه کمانی

گزارش: بهروز لامی

وصلی الله علی محمد واله الطاهرین.

ارسال نظرات در ارتباط با برنامه های گروه

کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ورزشی شهید ورکش می باشد.